Marie og Johan

Marie og Johan

mandag 19. september 2011

Onkel Ansgar og Rosenborg -RBK-

Året er 1960. Jeg er ferdig med realskole og har lyst til å reise bort. Jeg spør onkel Ansgar og tante Kalla om jeg kan få komme til Drammen å bo hos dem.
De har bra med plass ettersom barna har flyttet ut. Jeg får jobb som volontør hos P.Christensen Tricotagefabrikk, og flytter til Drammen i august.
Jeg hadde selvsagt møtt både onkel og tante før, men kan ikke si at jeg kjente dem godt. Men det var som å komme "hjem" å bo hos dem. Fint rom, mye god mat og hyggelige samtaler. Det var også veldig spennende å bli kjent med Tordis, Kjell og Inger Johanne. De var en god del eldre enn meg, men akkurat i den alderen som "trigget" nysgjerrigheten til en 16 åring.
Ettersom jeg var vokst opp på Lamon var det Falken som var min fotballklubb.
Men ikke onkel Ansgars klubb. Det var Rosenborg. Ikke rart når han var en av de som var med å stifte Rosenborg. 1960 var Rosenborgs gjennombruddsår, og på vei til Ullevål hadde de kommet til semifinalen mot Sandefjord. Onkel Ansgar var straks på telefonen til kompiser i Rosenborg og fikk sendt billetter til kampen. Da fikk jeg ikke bare oppleve en spennende fotballkamp, men også en solid bekreftelse på min onkels posisjon blant Rosenborgs ledelse.
Senere på høsten ble det cupfinale mot Odd, to ganger fordi første finale
fikk resultatet 2-2.....se video fra første finale på YouTube her:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar