Marie og Johan

Marie og Johan

fredag 21. oktober 2011

Tilbakemelding om slektstreffet fra Astrid

Om slektstreffet den 14.10.2011.

Kjære slektninger,

Kom akkurat hjem til Frankrike i dag etter en super ferie i Norge blandt fantastiske venner og slektninger.

Bernard og jeg bodde hos kusine Else, og det var ikke måte på hvor gjestfri hun var med oss. Min bror Rolf  troppet opp og kjørte oss overalt, og gjensynene med min bror Bjørn og min søster Elisabeth var kjekt.

Tusen takk alle slektninger for at denne festen ble til. Fikk så lyst til å skrive inn på denne bloggen hva jeg syns om festen.

Vi slektninger med deres familie, fant tonen med en gang.

Velkomsten var varm. Det var som å komme på besøk til en gammel slektning, veldig uformelt slik som jeg liker det. Jeg hadde alltid innbilt meg at Berg-Nilsen var utadvente mennesker og dette forsterket min tro til det.

Etter et par glass nydelig vin fra Roars vinkjeller ble jeg ivrig i å ta bilder og poserte med den ene « fetteren », den andre « kusinen » osv… en artig anekdote er at jeg  presenterte en kjekk mann for min niese Ingvild, og kalte ham « min fetter », - noe som dessverre ikke var sannheten og litt etter hvisket han i øret hennes (jeg er ikke fetteren hennes, men det er artig likevel)… husker ikke hvem det var, jeg beklager men kanskje han kjenner seg igjen når han leser dette ?

Så var det maten jeg ville skrive om. Et fantastisk måltid, Roar, kokken på Kampen Bistro, sønn av Bjørn, hadde tilberedt for oss :

Noe av det vi spiste :
Alt mulig slags forretter, sildesalater, andre fiskesalater, rissalater, råkoster og alt mulig sauser og vinegretter. Etterpå ble det varm mat, bestående av rosa ovnstekte lammelår, ferske fisker som lettkokte sjøtunger, blåskjell, ovnstekte paprika, squash og auberginer (« ratatouille » heter det på Fransk), andre grønnsaker og poteter, sauser og mye annet godt som jeg sikkert har glemt å nevne.  Maten var god og varm og det var mer enn nok til allle. Så ble det kaffe og nydelig kake med krem.

Vi fikk sitte på bord til seks. Tilfeldighetene gjorde naturligvis at man ble sittende ved siden av de man kjente.. det var jo ikke plass ved siden av ALLE man kjente, og jeg angrer på at ikke Ann Kristin og Bjørn satt ved mitt bord, for de er mine nærmeste. Skulle også gjerne ha blitt bedre kjent med flere i slekta, men mange er gamle og dro hjem « tidlig ». Fikk dessverre ikke nok tid med Roar heller.

Jeg fikk hilse  alle fetterene  og kusinene (jeg hjalp til med å fikse navne-merkelappene på kragene) og der var det mange fargerike og interessante mennesker. Mange hadde reist en masse og andre hadde opplevd det ene og det andre. Døtrene til onkel Einar, særlig Eva er jo en bok i seg selv for hun husker jo så mye om mormor og morfar.

Else hadde skrevet en fin sang om Berg-Nilsen. Det var kjempekoselig.
Flott gjort av Geir, Bårdar og Knut å stå fram på scenen for å få folk med på å synge denne sangen. Det er mange kjekke menn i vår familie ! Else hadde antagelig jobbet masse med slektsvisen, og jeg har tatt den med hjem hvor den vil få hedersplass i mitt nye album fra slektstreffet som jeg kan ta frem om noen år og mimre sammen med de i familien jeg får besøk av i Frankrike.

Så ble det « lysbilder », eller det heter vel ikke det lengre. Det er vel « Slideshow »  kanskje man sier ? Det var veldig koselig å se bildene fra gamle dager. Nordlandsangene var vidunderlige. Mor elsket Kirsti Sparbo's sanger på sekstitallet. Den nydelige sangen som ble satt ut på filmen fra Nord Norge var av Sivertsen, skulle noen ha den på lager, vennligst send meg en kopi da !

Så pratet vi og tok masse bilder. Tiden gikk så altfor fort og vips så måtte vi dra hjem for klokka var et om natten.

Det som jeg fant positivt med denne festen er at det ble gjenopptatt mange gamle kontakter. Feks. Dagen etter fikk vi møte for første gang Marianne's (datter av fetter Terje) to barn. Ellers har vi lovt oss i mellom å maile, og holde kontakt og kanskje besøke hverandre. Vi var en ti tolv slektninger som dro sammen til Bygdöy folkemuseet på søndag. Bitten, May, Michael, Else, Geir og Anita var også med dit og etterpå hadde vi middag sammen.

Har bestemt oss for å holde kontakten med mange.
Tenk at flere kom så langt for å være med, feks Lars hadde tatt turen helt i fra Nord Norge, Berit helt fra Danmark,  mange kom fra Trondheim (og noen fra Frankrike, lol).

Jeg fikk også inntrykk av at mange yrker går igjen i familien Berg-Nilsen… av disse vil jeg nevne :

Kokker, feks,  det er det mange av i slekten (mormor Marie Berg Nilsen var visst kokke):  Roar, Michael og Nils. Ann Kristin er en matglad forfatter som har gitt ut to bøker… den ene heter « Rundt bordet » og den andre « Godt å gi bort ».. Her er linken til bloggen hennes, og jeg  anbefaler dere bøkene hennes (kan bli fine julegaver bl. annet).

« Rundt bordet » ......klikk her!

« Godt å gi bort »....klikk her!


Men det er sikkert best aa kontakte Bjørn for kjøp av denne. 
Bjørn jobber også med mat (med import av den beste olivenolje sorten og dere kan kontakte han for mere informasjon).

Det er ellers trykkere som morfar i fetter Kjell's familie og min datter Solveig er i samme bransjen for hun er grafisk designer. Bjørn er jo også i den bransjen for han lager internetsider ! Andre har gitt ut bøker, Ingvild har skrevet barnebok.

Musikere : Knut, Geir, Hans Henrik, Trym, Berit og mange andre som er musikalske, mange synger i kor, bl. annet Elisabeth, Bjørn, May og Randi. Listen er uendelig når det gjelder musikkglade Berg-Nilsen's etterkommere. Alle tantene sang jo ofte i den strie hverdag hvor man måtte stå opp tidlig for å fyre i vedovnen for at far og barn skulle få det godt og varmt når de sto opp.

Skrivekløa er det mange som har, når jeg leser det fine som er skrevet på bloggen av Eva, Randi, May, Else, Elisabeth, Kjerstin, Bjørn, Berit og meg (håper jeg ikke glemte noen)… kanskje noen andre har lyst til å skrive inn noe ? denne bloggen vil stå åpen for bestandig håper jeg (inntil Google blogspot går konken, men det blir ikke « før høna får tenner » som vi sier her i Frankrike)..

Er det noen som kommer på flere yrker eller hobbyer som går igjen?

Når det gjelder sykdommer som går igjen i våre Berg-Nilsen gener, er det snakk om forskjellige lidelser innen revmatisme som jeg selv lider av. Det hadde jo både morfar og tante Svanhild. Så er det mange som har problemer med nervene , angst osv i flere generasjoner. Slag og hjerteproblemer har flere også.
Det var bl. a. flott gjort av Tordis å komme til slektstreffet da hun er så dårlig til bens.
Det var hyggelig å snakke med fetter Kjell også som jeg syns var veldig oppegående..

Det eneste negative med slektstreffet var at tiden gikk så altfor fort – jeg syns ikke jeg fikk snakket nok med alle jeg hadde lyst til å snakke med, men slik er det altid når man er mange samlet.

Savnet kanskje at det ikke ble tid til mere sang, med alle de fine Trondhjemssangene vi tenkte på.
Men for å rette på dette, syns jeg vi burde reiterere et maket slektstreff hvert fjerde eller femte år.. Jeg mener  at vi skal mimre litt over gamle minner. vi husker jo alle forskjellige ting, og mye dukker opp når vi hører det fra andre.
Da begynner det å demre for oss - og etter hvert husker vi mere.... Det er spennende. Hva syns dere ?

Synd at Eigil, Randi og Terje ikke kom, men deres barn stilte jo opp og det var koselig. Hans Henrik og Trym ville jeg ha likt å sett igjen også fordi vi lekte sammen som barn og er nesten gjevnaldre.

Min mann Franskmann av en mann (Bernard) koste seg og syntes at alle var så flinke til å passe på å snakke med han. Enkelte til og med på Fransk som feks. Karsten mannen til kusine Eva som er så flink i språk. En annen anekdote var den at kusine Elsemor viste meg en kladdebok fra 1947 hvor fetter Svein hadde skrevet et langt forretningsbrev på flytende Fransk, da jeg snakket med Svein om dette fortalte han meg at han hadde jukset på alle prøvene og at det var en vakker jente som hadde hjulpet han, hihihi så det er ikke bare i dag man lurer lærerene…

Kanskje det ville være en ide å fortsette å sende opp masse bilder og når alle bildene er oppe, kunne vi publisere en slektsbok (photoshop el.) og hver og en som måtte ønske det, kunne bestille boken. Det ville vært stort for alle våre etterkommere som i dag enda ikke er født og andre som var for unge til å være med på slektstreffet.

Så en stor takk igjen til Bjørn og Roar som fikk mest arbeid med dette. Men uten alle disse fine menneskene ville det ikke ha vært noen ting.

Håper at det kommer opp flere bilder fra gamle dager og fra kvelden.

Bjørn lager en blogg til hver av de 6 Berg-Nilsen etterkommerene, med en ny mailadresse, men det er lurt å sende opp til begge mailadressene det som kan vaere av interesse for alle sammen.

Ser fram til å se alt dere sender opp ! !

Hilsen Astrid
(er paa Facebook og)
P.S.
"Beklager om ikke alt er helt riktig skrevet på norsk, - men som dere vet
har jeg jo ikke bodd i Norge på mange og tredve år....".

-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar