Marie og Johan

Marie og Johan

fredag 19. august 2011

Einar var Nordlending, i sitt hjerte


Innsendt av Eva:
Einar og Eva på Helgelandskysten, 1986, 80 år gammel

Einar, vår far, var nordlending i sitt hjerte så lenge han levde. 
Han fortalte at han tilbrakte mange sommere hos sin mormor Maries slekt på Helgelandskysten. Familien bodde jo i Trondheim, og fra 7-års alderen reiste han alene nordover med  kystbåten, og ble tatt imot av familien når han var fremme. Der fikk han være med både i gårdsarbeidet og på fiske, og hadde fantastiske sommerferier.
Han hadde alltid mye å fortelle derfra. Knut Hamsun var en forfatter han leste og stadig kom tilbake til. Han moret seg over de eventyrlige personene som ble beskrevet, og kjente seg igjen i Hamsuns naturskildringer.
Jeg fikk en bok av min far: 
"Trollfjell - Nordland i sagn og virkelighet". Av Leif Ytteren. 
I den har han skrevet:
"Denne bok har for mig stor interesse da jeg som gutt reiste den leia som kystruten gikk. De fleste i denne bok omtalte fjell er derfor for mig kjente og likeledes deres soger og sagn. Således kan jeg også si at jeg har bodd på, eller like under Rødøløven. Gården heter Korsvoll, og var min onkels eiendom. Nu er jeg og min familie havnet på Østlandet, men det forhindrer dem ikke fra å kunne vite litt om Nordland. E.Berg-nilsen".

Det ble nok ikke så mange turene nordover i hans voksne liv, men på sine eldre dager fant han veien nordover rett som det var. I 1986 – 80 år gammel – var han på tur sammen med Karsten og meg.
Vi tok kystveien nordover – og kom til Narvik, hvor han bl.a. besøkte sin kusine Jenny.
Einar og Kathrines familie, 1953
Ansgar, Angela og Einar, 1976,Einar er her 70 år gammel
Einar, 70 år

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar