Marie og Johan

Marie og Johan

onsdag 12. oktober 2011

Frydenlunds gate 19

En ting er sikkert med familien Berg-Nilsen, her er det mange som kan å uttrykke seg skriftlig. May sitt flotte innlegg om søstrene Berg-Nilsen fikk meg til å minnes tante Angela og Frydenlunds gt.19.
Året er 1961. Jeg har blitt opptatt som elev ved Luftforsvarets Sambands og Radarskole på Lutvatn. Da var det godt å ha et familiepunkt midt i Oslo Sentrum. Det var mange ting jeg kunne ha skrevet om, men her er to spesielle fra tiden 1961, og et fra 1991.
Å bo i Frydenlunds gate 19 forpliktet når det gjaldt valg av ølmerke som skulle drikkes. Tante Angela serverte kun øl fra Frydenlunds Bryggeri. Der var det hverken Schous eller Ringnes. Hun fortalte meg også historien om de forskjellige bryggeriene og hvordan dette "speilet" de sosiale forskjellene i Oslo.
For meg som var oppvokst på Lamon var det ikke vanskelig å forstå, for å komme hjem med en flaske E.C.Dahl på ""tomta" til Aktiebryggeriet ble ikke nådig tatt opp. Da ble du stemplet "femtekolonist".
1961 var fjernsynets absolutte barndom, og jeg hadde aldri sett fjernsyn på annen måte enn ved å stå utenfor et butikkvindu i en radio og TV butikk for å få med meg, spesielt de viktigste, idrettsbegivenheter. Men i hjemmet til tante Angela var det nettopp kjøpt inn fjernsynsapparat og jeg ble invitert til lørdagsselskap med god mat og drikke sammed med resten av familien og sikkert også noen andre kjente for å se på trønderen Gunnar Haarbergs program. "Kvitt eller Dobbelt.". En opplevelse jeg aldri glemmer.

Og mitt viktigste poeng er at tanta Angelas gjestfrihet var enestående. Men det var noe alle søstrene, og jeg hadde jo også erfaring med onkel Anagar og hans familie i Drammen, var fantastisk med. Tante Svanhild og hennes alltid rolige og omtenksomme måte å være på. Tante Judith og hennes alltid gode humør og overblikk over at alle hadde det bra når vi var på besøk.

Jeg hopper til 1991. Ann Kristin, vår datter, har fått ny kjæreste, Jo Wang. Musiker og platestudioeier i Frydenlund Studio.
Han ville gjerne vise meg studioet han hadde etablert sammen med fire kompiser. Som fremtidig svigerfar ville jeg gjerne det. Inn i bilen og Jo kjørte i retning av St.Hanshaugen, jeg hadde aldri spurt hvorfor det het, Frydenlund Studio. Men forklaringen kom da Jo parkerte utenfor, akkurat, Frydenlunds gate 19. De hadde studioet sitt i kjelleren der tanta Angela hadde bodd
Jo, ble vår svigersønn og studioet eksisterer den dag i dag, men har flyttet til Skippergata, midt i sentrum......... se linker under:
http://home.online.no/~jowang/curiculum_vitae/
http://www.frydenlundstudio.com/
http://www.panpot.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar