Marie og Johan

Marie og Johan

mandag 2. mars 2015

Mail fra Valter Nystad

Morn.
Mitt navn er Valter Nystad, bor på Ørnes i Meløy.
Er født å oppvokst på Ågskardet. 
Sønn av Jens Nikolai Antonsen/Johansen/Nystad. 
Barnebarn av Johan Norum Zahl Antonsen.
Oldebarn av selveste Anton Olai Jæger Jensen som døde i 1944) og:
Albine Lovise Sivertsdatter, død 1938.
De holdt til ytters i Meløy kommune, på Tølløka.
Senere som husmannsfolk i»Myrn»husmannsplass under Tølløka, Rødøy kommune, den gang.
Jeg er 64 år, uførpensjonert elektrotekniker fra et Energiverk her på Ørnes.
Så i vinter fikk jeg for meg å samle løsarker,notater om slekt,fra to-tre ringpermer over til en liten slekt/familiehistorie 
Begynte i 1792 med vår tipp-tipp oldemor Martha Johanna Nilsdatter og mannen.
Fortsetter  200 år frem i tid. I den forbindelse har det blitt mye søk på «internett» og en dag, kom jeg over denne nettsiden Deres.
Utrulig flaks, og ikke minst interessant.
Jeg prøver å finne ut hvor mange oldebarn, Anton og Albine hadde.
Men ingen lett jobb. Skulle prøve å finne ut hvor mange barnebarn Marie Kristine Antonsen og Johan Berg-Nilsen har. 
Er du for eksempel.ett barnebarn av dem. Ser du er midt i 70 årene. Ser videre at det er lagt ut bilder fra ett slektstreff. Også bilde som viser oldefar til Marie sin slekt med Svein 2,5 år.
Er det oldefar Anton? 
Hvilket årstall. 
Husker Ansgar og Kalla ferierte hos mor å far midt på 50-tallet.
Men det er mange år siden. Har litt bilder som jeg kan vise. Men fins det flere av oldefar så er jeg interessert.
Begravelse på Tølløka i 1936. På denne gården var oldefar dreng, og oldemor tjenestejente. I 1875, da var oldefar 17 år og oldemor 25, ble hun gravid. 
Det var førstefødte, Adolf Mathias i 1876. 
Senere Marie Kristin i 1879.
Det ble 5 barn til.

En av de to med skjegg på bildet er oldefar. Jeg trur det er han til venstre for kisten.
Har ett bilde fra for lenge siden av Ansgar å Kalla.




































Så er det våre oldeforeldre:

Anton Olai Jensen og Albine Lovise.

Hvis mulig ser jeg fram til svar så jeg kommer ett skritt lenger i historien min. Mvh Valter. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar